page image

Tilsyn på specialskoleområdet

Tilsyn på specialskoleområdet

Flere og flere børn med særlige behov inkluderes i den almene skole og den nye Folkeskolereform med nye muligheder og krav skal implementeres. Vi har erfaret, at der udover tilsyn på den indholdsmæssige del af undervisningen i henhold til Folkeskolelovens bestemmelser, er behov for fokus på den socialpædagogiske del og sammenhængen i den samlede indsats.

Målgruppe

  • Offentlige og private specialskoler for børn og unge
  • Specialgrupper for børn og unge med særlige behov i offentlige og private skoler
  • Centerafdelinger for børn og unge med særlige behov
  • Folkeskoler og private skoler, hvor der er børn med særlige behov

Målet med tilsynet er, at

  • sikre kvalitet i den samlede indsats omkring børnene
  • sikre at opgaveløsningen foregår på en ordentlig og etisk forsvarlig måde og i overensstemmelse med lovgivningen på området
  • sikre en udvikling af kvaliteten, som er i overensstemmelse med målgruppens behov
  • medvirke til faglig refleksion over praksis med udvikling og læring for øje
  • inspirere til nytænkning over praksis

Fokus er på eleverne og den praksis, der iværksættes omkring dem. For at komme hele vejen omkring forholdene undersøger vi følgende områder:

  • Målgruppe
  • Den pædagogiske indsats
  • Medarbejderforhold
  • De fysiske rammer
  • Skriftlig dokumentation
  • Magtanvendelser
  • Medicinhåndtering

Form

  • Dialogbaseret fremgangsmåde
  • Anmeldt eller uanmeldt afhængig af ønsker
  • Altid under hensyntagen til elevernes behov og tilbuddets hverdag i øvrigt
  • Tilstedeværelse
  • Samtaler med implicerede parter(børn/unge, pårørende, medarbejdere, ledelse og skolebestyrelse)
  • Gennemgang af retningslinjer og andet relevant skriftligt materiale både hvad angår børn/unge og driften 

Formidling af resultatet

  • Besluttes ved indgåelse af aftale
  • Udarbejdelse af en rapport, som beskriver resultaterne